Miki Höijer

Pyhäpäivät ja kaupan aukioloajat

Tämä on muutaman päivän vanha, mutta silti ajankohtainen bloggaukseni osoitteesta https://mikihoijer.wordpress.com/

Huomenna on loppiainen, joka on suomalaisille pyhäpäivä ja jolloin kaupat ovat kiinni – kuten muinakin pyhäpäivinä. Paitsi, että loppiainen on poikkeus: naapurimaassamme Venäjällä kalenteri on laskettu väärin ja meidän loppiaisemme on enemmänkin heidän uusi vuosi. Tuhansittain venäläisiä turisteja ryntää Suomeen ostoksille ja kerrankin on löytynyt joustoa ja tarjoamme turisteille mahdollisuuden myös käyttää rahaa – kaupat ovat auki viranomaisten myöntämillä poikkeusluvilla. Ainakin näin on ollut jo pidempään Kaakkois-Suomessa ja PK-seudulla. Poikkeusluvat myönsi ennen alueelliset aluehallintoviranomaiset, mutta nykyään koko maahan ne myöntää Lapin AVI-keskus. Keskittäminen on selvästi tuonut yhdenvertaisuutta, kuten tämänpäiväisestä Case-Keskinen olemme saaneet lukea.

Keskusta teki varsin kivan pamfletin syksyllä, jonka nimi on 101 – Työtä ja tervettä järkeä. Sata ja yksi toimenpidettä normien purkamiseksi, byrokratian keventämiseksi ja lainsäädännön joustavoittamiseksi.

101 - Työtä ja tervettä järkeä. Keskusta puolue

101 – Työtä ja tervettä järkeä. Keskusta puolue

Keskustan pamfletissa kauppojen aukioloajoista sanotaan seuraavaa:

  • 11. Kauppojen aukioloaikoja pitäisi joustavoittaa siten, että kauppa voisi pitää vuodessa korkeintaan viisi liikeaikalain rajoitusten yli menevää aukiolopäivää
    • Tämä mahdollistaisi mm. venäläisten matkailijoiden tarpeiden huomioimisen. Tällä hetkellä Lapin AVI  päättää poikkeusluvista.

Vaikka Keskustan päätelmää, jonka ovat kirjoittaneet Juha Sipilä ja Kimmo Tiilikainen, voidaan pitää oikeansuuntaisena, se ei kuitenkaan ole riittävä. Erikoinen ja sekava määritelmä viisi vapaata aukioloaikaa liikeaikalain yli on paljon epäselvempi kuin sanoa: Kauppa saa päättää itse aukioloaikansa.

Miksi kannatan kaupan vapaata aukioloaikaa:

  1. Kyllä kauppias ja kauppaketju parhaiten tietää milloin palvella asiakkaitaan – ei poliitikko.
  2. Kaupan vapaa aukioloaika takaa paremmat työmahdollisuudet ja tienestit työntekijöille. Kauppa, joka pystyy kannattavasti palvelemaan asiakkaitaan myös yömyöhään pyhänä ja arkena työllistää enemmän ja maksaa myös enemmän palkkaa. Kaupan alan suhteellisen pienissä palkoissa lisät tuovat huomattavaa etua.
  3. Asiakkaan etu. Ei tarvitse katsoa, että mikäs päivä se tänään on vaan voi luottaa, että tänäänkin saa maitoa kaupasta. Erikoiskauppojen ei varmasti kannata jatkossakaan olla ns. aina auki, mutta erikoiskauppoihin asiakas onkin valmiimpi tekemään joustoja – toisaalta erikoiskaupat jo nyt kilpailevat aina auki olevan verkkokaupan kanssa.

Eiköhän olisi siis jo aika heittää liikeaikalaki romukoppaan ja tukea kauppaa, yrittäjyyttä ja Suomea.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän HenriKarjalainen kuva
Henri Karjalainen

Kommentissa mielipiteitäni, jotka eivät perustu kunnolliseen asiaan perehtymiseen, joten kannattaa olla kriittinen..

Minusta kauppojen aukioloaikoja koskevat rajoitukset ovat melko monimutkainen kysymys.

Uusien yritysten pääsy markkinoille
Kauppojen aukioloajat ovat rajoitettu liikkeiden koon mukaan. Markkinataloutta ajatellen tämä saattaa helpottaa uusien toimijoiden pääsyä markkinoille ja siten parantaa kilpailua, sillä uudet toimijat ovat pienempiä. Mikäli aukioloajat vapautettaisiin täysin, tällöin isommat hypermarketit omaisivat suuremman potentiaalin hallita kaikkea kauppaa, vähentäen uusien toimijoiden mahdollisuuksia päästä markkinoille. Kilpailun heikentyessä, hintataso kasvaa ja tehokkuus laskee.

Vasta-argumenttina ylläolevalle vasta-argumentille lienee aiheellista pohtia, onko kaupanalalla todellista kilpailua kuitenkaan? Ainakaan omasta mielestäni uusia kotimaisia kauppaketjuja ei ole tullut ainakaan kovin monia, joskin ne jotka tulevat taitavat liikkua pikemminkin myös siellä suurempien myymälöiden luokassa. Onko niin että sääntely ja normit rajoittavat kilpailijoiden pääsyä markkinoille, heikentäen markkinoiden toimintaa tässä suhteessa? Onko Suomen rakenteellinen korruptio sellaisella asteella etteivät uudet pienemmät toimijat pysty aloittamaan liiketoimintaa vaikka motivaatiota ja potentiaalia olisi? Voiko olla niin että kaupan toiminta on siten monivaiheista, että esimerkiksi tukku tai tavaran toimittaminen uusille kaupoille tarjoaa heikentyneet kilpailumahdollisuudet uusille toimijoille?

Parantaako vai heikentääkö aukioloajoilla kilpailu tehokkuutta?
Minusta ei ole lainkaan itsestään selvää että kauppojen aukioloaikojen vapauttamisesta seuraisi suurempaa hyötyä kaikille ihmisille. Tällöin ihmisten kaupassakäynnin ajoittuminen saattaisi olla mielivaltaisempaa, mikä toisaalta tarkoittaa asiakkaan etua vaihtoehtojen lukumäärän kasvaessa, mutta toisaalta tarkoittaa myös sitä että kilpailu pakottaisi kaupat sitomaan enemmän resursseja aukiolon mahdollistamiseen kilpailupaineen vuoksi. Onko tarvittavan henkilökunnan ja muiden vastaavien kustannuksien määrä suoraan suhteessa asiakkaiden lukumäärään riippumatta siitä miten asiakkaat jakautuvat eri kellonajoille? Mielestäni on selvää, että ainakin osa toiminnoista ovat sellaisia, joihin sisältyy aukiolon mahdollistamiseksi kiinteitä kustannuksia, jotka eivät jousta suoraan asiakkaiden lukumäärän mukaan. Voiko muutos aukioloajoissa hävittää erikoisliikkeet, entä onko se hyvä vai huono asia?

Tarpeettoman resursseja hukkaavan byrokratian karsiminen tietysti vaikuttaa positiiviselta asialta, samoin kuin Venäläisten erikoisen kalenterin huomioiminen. :)

Erityisesti järkevältä vakuttaa tuollainen joustavampi malli, jossa muutamia avoimia päiviä voisi valita vapaasti, tuolloin ei tarvitse käsitellä erillisiä hakemuksia, eikä laissa tarvitse kaikkia erikoistilanteita etukäteen huomioida kun kaupat voivat itse määrittää mitä ne ovat..

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer

Hyvin mietittyjä argumentteja, kiitos niistä :)
Uusien yritysten pääsy markkinoille saattaa olla hankalampaa, jos markkinat on vallannut jo establoidut tekijät, mutta kuten totesit, markkinat on jo nyt vallannut pari kaupparyhmää, joiden kiilana toimivat Siwat ja Lidlit. Sinänsä tämä ei ole asiakkaan eikä työntekijän ongelma vaan yrittäjän ongelma.

Kilpailun tehokkuus markkinoilla?
Puutuit hyvään kohtaan eli eikö kauppojen kannata pitää ovensa auki tiettyyn aikaan, kun muuten on kallista pitää niitä auki. On totta, että henkilökunnan pitäminen sunnuntaina ja öisin on kalliimpaa, mutta tällöin myös tarvitaan vähemmän henkilökuntaa. Samoin myös ns. normaaliin aikaan tarvitaan vähemmän henkilökuntaa, jos asiakkaalla on mahdollisuus käydä kaupassa milloin vain. En kiistä, etteikö kauppojen täysi vapaus saattaisi tuoda marginaalisia kustannuspaineita, mutta ne olisivat kuten sanottua... marginaalisia.

Kuten sanottua erikoisliikkeet säilyvät nykyaikana vain uskollisten asiakkaiden vuoksi - ei olemassaolonsa vuoksi. Nettikauppa tappaa varmuudella ison osan erikoiskaupasta ja netti on aina auki. Ne kaupat jotka säilyvät - säilyvät asiakkaiden uskollisuuden ja heidän joustonsa vuoksi.

Periaatteessa sääntely ei ole koskaan vapaan markkinatalouden ystävä.

Käyttäjän MinnaUllgren kuva
Minna Ullgren

Miksi minä en kannata kauppojen vapaata aukoloaikaa?
1. Kauppaketju varmasti haluaa pitää ovet auki 24/7, yksityinen pikkukauppias ei halua, mutta on siihen pakotettu kilpailessaan ketjujen isojen markettien kanssa. Jos kaikki pyhät vapautetaan kaupankäynnille, siihen palaa pikkukaúppiaan viimeisetkin vapaapäivät. Tai vaihtoehtoisesti palaa loppuun kauppias.

2. Aiemmissa kaupankäyntiä vapauttavissa vaatimuksissa käytettiin tätä samaa työllistämisargumenttia. Aukioloaikoja laajennettiin, mutta kaupan kokoaikaiset työsuhteet eivät merkittävästi lisääntyneet. Osa-aika työtä tuli lisää ja samalla lisääntyi kauppojen vuokratyövoiman käyttö. Osa-aikatyöllä ei tule toimeen edes lisien kanssa. Viime laman aikana nämä lisät vieläpä huononivat, aiemmin iltalisät olivat 50% korotettu palkka ja lauantailisä 100% klo 13 jälkeen. Lisät muutettiin markkamääräisiksi,kaikille sama lisä, jolloin vasta alalle tulevat saivat lisää palkkaa, mutta "vanha" myyjä hävisi reippaasti. Silloin jo kävi mielessä, kenen etua ammattiliitto ajaa?
Siihenkään ei voi vedota, että kyseessä on ammatinvalintakysymys, kun itse menin kauppaan töihin 80-luvun alkupuolella, ei sunnuntai- tai pyhäaukioloista edes keskusteltu. Jos aukioloajat halutaan 24/7, pitää myös hoitopaikka saada lapsille niin, että lapset voi viedä sinne 24/7, hoitopaikka tulisi olla lähellä kotia, ettei lapsia tarvitse kuljettaa hoitoon toiselle puolelle kaupunkia. Päivähoidon kulut varmasti nousisivat.
3. Asiakas ei syö yhtään enempää leipää, eikä juo maitoa vaikka kauppa olisi auki yötä päivää. Kauppaan tuleva raha ei kasva, se tuodaan sinne vaan eri aikaan päivästä. Nykyiset aukioloajat ovat mielestäni aivan riittävät.

Lisään vielä sen verran, ennenkuin joku ehtii kommentoimaan, että "siellä taas yksi katkera kaupantäti ruikuttaa", en työskentele enää kaupan palveluksessa. Vaihdoin alaa, koska halusin elää, kuten useimmat ihmiset, tehdä säännöllistä työpäivää, viettää vapaat viikonloput ja pyhät. En kuitenkaan periaatteesta käy ostoksilla sunnuntaisin, ehdin ostaa evääni arkisin tai lauantaina.

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer

1) Kyllä, jokaisella päätöksellä on myös huonoja puolia.

2) Työn lisääntymistä on myös osa-aikaisten työntekijöiden lisääntyminen, koska täten yritys työllistää enemmän kuin muuten mahdollista. Itse työskentelin esim. 20-25h/vko -sopimuksilla, mutta ne tarkottivat käytännössä aina 35-42h/vko-tunteja. Kävin samalla vielä koulua, ja pomo painosti kokoajan ottamaan lisää tunteja, joten kyllä tuntuu aika turhilta nuo puheet tunneista.

3) Asiakas ei syö sitä enempää, mutta tutkimusten mukaan asiakas kuluttaa hieman enemmän, jos kauppa vapaasti auki. Asiakaspalveluammatissa pitäisi oppia se, että ollaan asiakkaita varten no matter what eikä vain silloin kuin meille sopii.

Itse en ole kaupanalalla enää päätoimisesti mutta teen siellä kerran pari keikkaa kuukaudessa. Se on niin mahtavaa kun pääsee ihan toisenlaisesta työstä ihmisläheiseen työhön. Vielä kun saisi olla ihan oikeassa myyntityössä kassatyön sijaan - ai ai.

Toimituksen poiminnat