Miki Höijer

Raitiovaunulinjojen ulottaminen Jokeri-linjalle

Jokeri-linja, joka vaihtoi nimeään viime vuonna runkobussilinja 550:ksi, on ollut äärettömän suosittu Helsingin ja Espoon sisällä kulkeva poikittainen linja. Linja ideoitiin jo 90-luvun alussa raitiovaunuin liikkuvaksi, mutta tässä kaupungissä ei ole ollut kovin paljoa uskoa raitiovaunuliikenteeseen, joten linjan liikennöinti aloitettiin 13. elokuuta 2006 busseilla. Linja oli välitön hitti ja sen 5 minuutin vuoroväli ei riittänyt kasvavissa asiakasmäärissä. Raidejokeria on valmisteltu melko hitaasti, mutta toivon, että ainakin Helsingistä löytyy näkemystä rakentaa ainakin Helsingin puoleinen osuus raiteilla kulkevaksi mahdollisimman pian.

 

tulevan raidejokerin nykyinen linjaus. Raidejokeri.info

Tulevan raidejokerin nykyinen linjaus. Raidejokeri.info

 

Samaan aikaan HKL eli Helsingin kaupungin liikenne, joka vastaa raitioliikenteen ja metron operoinnista, on suunnitellut uutta nykyisen raitiovaunuverkoston päivitystä tulevausuuden tarpeisiin. Päivitys sisältää vain vähäisiä uusia ratoja eli se perustuu nykyisen raiteiston tehokkaampaan käyttöön ja tiettyjen runkoyhteyksien luomiseen. Tässä on ehdotelma Pasilan linjastoksi tulevaisuudessa:

 

n suunnitelma tulevaisuuden raitiolinjastoksi Pasilassa

HKL:n suunnitelma tulevaisuuden raitiolinjastoksi Pasilassa

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että nämä kaksi suunnitelmaa kannattaisi myös yhdistää. Vaikka Jokerilla tullaan liikennöimään isoilla vaunuilla ja erilaisella liikennekulttuurilla kuin Helsingin museoratikkalinjastolla, nykyisen raitioverkoston yltäminen Jokerilinjalle toisi paljon paremmat vaihto- ja liikkumismahdollisuudet.

 

Linjastolaajennukset Jokerilinjan korkeudelle.

Linjastolaajennukset Jokerilinjan korkeudelle.

 

Ehdotelmassani nykyinen 10-linja, joka loppuu Pikku Huopalahteen, jatkettaisiin Etelä-Haagan lävitse Huopalahden juna-asemalle. Täten Espoon ja Martinlaakson radoilta tulevat ja Jokerilinjalla kulkevat voisivat vaihtaa juna-asemalla 10-raitiovaunuun ja suunnata Mannerheimintien alueelle.

Seuraava vaihtoehto linja numero 9 kuuluukin jo HKL:n ehdotukseen eli 9-linjan ulottaminen Ilmalan juna-asemalle. Mutta uusi ehdotukseni olisi, että linja 2 ei päättyisikään Pasilan isoon silmukkaan (Asema-Messukeskus) vaan jatkaisi Messukeskuksen jälkeen Mäkelänkadulle nykyisen 1:n linjalle ja nykyisen 1:n päättäriltä jatkaisi ensin Käpylän juna-asemalle ja siitä Maunulan ostoskeskukselle, jossa kohtaaminen Jokeri-linjan kanssa. Tällä saataisiin vähennettyä bussiliikennettä ja Maunulasta säilyisi yhteys sekä Pasilaan että vaihdon myötä nopea yhteys keskustaan Käpylässä tai vaihtamalla tulevaisuuden 1-linjaan yhteydet myös Mäkelänkadun ja Kurvin suuntaan.

Linja 1 muuttuisi HKL:n ehdotuksessa tukilinjaksi, joka kulkisi Kurviin, Oopperaan ja sieltä keskustan kautta Eiraan, mutta sen vuorotiheyttä ja liikennöintiaikaa kasvatettaisiin. Ehdotan näiden muutosten lisäksi vielä 1:n jatkoa nykyiseltä päätepysäkiltään Oulunkylän juna-asemalle, jossa vaihtomahdollisuudet sekä juniin, että Jokeriin. Näin saataisiin entistä kattavampi ja selkeämpi raideverkosti Helsinkiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Yrjö Raivio

Olen ihmetellyt pitkään mihin laskukaavoihin raide-Jokerin kaikkivoipuus oikein perustuu. Virallisten sivujen mukaan raide-Jokeri nostaa kapasiteetin nykyisestä 30 000 matkustajasta 80 000 matkustajaan. Tämä ei ole realistista. Bussit ajavat jo tänään ruuhka-aikoina 3 minuutin välein ja Itäkeskus-Pitäjänmäki välillä ne ovat umpitäynnä. Ratikka ei vedä kolminkertaista matkustajamäärää. Raide-Jokeri on mielettömän kallis investointi, vaatii useita uusia siltoja, enkä ymmärrä miten Lahden moottoritien ylitys saati Oulunkylän mäki (jonne bussitkin jäävät säännöllisesti kiinni) ratkaistaan. Kun yksi ratikka hajoaa/jää kiinni, koko linja pysähtyy.

Ainut kestävä ratkaisu on uusi metrolinjaus Kamppi-Meilahti-Pasila-Arabia-Viikki-(Malmin lentokenttä) joka selvittää kaikki ongelmat. Myös täysin turhan Pisara-radan ja samalla hinnalla. Pasilan kautta saadaan hyvät yhdeydet joka suuntaan mikä vähentää Jokerin, pääradan ja jopa metron ruuhkia.

Muut ehdotukset nykyisten ratikkalinjojen kehittämisestä ovat hyvinkin kannatettavia.

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer

Kiitos ainoasta kommentista :D
Nykyaikainen spora vetää sisäänsä n. 3 kertaa enemmän matkustajia kuin bussi, toimii itseasiassa bussia vakaammin ja säästää rahaa. Sen sijaan, että tarvitsisi maksaa bensoja ja palkkoja 3 minsan välein - tarvitsee maksaa sähkö ja palkat vain 5-10 minuutin välein ja silti saa isomman kapasiteetin. Raiteet tosin keräävät enemmän matkustajia kuin bussit, joten asiakasmääräkin saattaisi kasvaa.

Helsingin metro on korruption ja yrityssuhmuroinnin myötä saatu liikenneväline, joka oikeasti oli mainosvempain Neuvostoliiton miljoonakaupunkien liikenneratkaisuksi. Tämän vuoksi Helsingin metron kapasiteetti on paljon suurempi kuin Lontoon tai New Yorkin metrojen ja sen kapasiteetti sopiikin lähinnä miljoonakaupunkeihin eikä keskikoon kaupunkeihin, kuten Helsinki.

Yrjö Raivio

Tutustuin vähän tarkemmin tähän pikaratikkaan jota esimerkiksi Kölnissä ja Manchesterissä on tullut käytettyä. Kölnissä on 11 linjaa, keskimäärin 50 000 matkustaa per päivä per linja, 30 metrin ratikassa on 50-60 istumapaikkaa ja keskinopeus 25 km/h. Seisomaan toki mahtuu enemmän ihmisiä kuin bussiin mutta enpä tämän pohjalta lupailisi enempää kuin tuplakapasiteettia bussiin verrattuna. Metrossa muuten työkustannukset per asiakaspaikka ovat ehkä 1/3 ratikasta ja keskinopeus on kaksinkertainen.

Minulla ei ole mitään ratikoita vastaan, päinvastoin, mutta tietäen Hgin ja maan rahatilanteen olisi minusta parempi etsiä ratkaisuja jotka kestävät ainakin 2050-luvulle saakka. Minusta itämetro on toiminut kaikki ne runsaat 30 vuotta, minkä ajan olen sitä ehtinyt käyttää, moitteetta, myös tänään -15 asteen pakkasessa (toisin kun bussit ja junat). Harmi että toimivuus loppuu kun Espoon tynkämetro aloittaa.

Pikaratikka olisi muuten kiinnostava vaihtoehto mutta toisin kuin Kölnissä, meillä on jo raidevaihtoehtoina metro, juna ja museoratikat. Tähän vielä yksi järjestelmä lisää ja soppa sen kun monimutkaistuu. Pikaratikka vaatii omat kaistat, sillat, tunnelit, tekniikan - se on kustannuksiltaan toisessa luokassa kuin museoratikka. Se OLISI ollut varteen otettava vaihtoehto JOS metroon ei olisi päädytty mutta sitä on nyt myöhäistä katua. Entäs talviolosuhteet? Köln tai Manchester ei kelpaa referenssiksi.

Tämä kommentti ei enää liity alkuperäiseen - hyvään - blogiin eli jatketaan muilla forumeilla keskustelua.

PS. Lontoon metrossa, esim. Bakerloo Linella (25km/23 asemaa) on vuosittain 111 miljoonaa matkustajaa, Hgissä 62 miljoonaa (21 km/17 asemaa). Lontoossa ajetaankin vähintäin kaksi kertaa pidemmillä yksiköillä eli kyllä Hgissäkin metron käyttöaste on aivan kiitettävä. Ja paranisi JOS Espoossa olisi normaalit laituripituudet.

Toimituksen poiminnat